Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
TORSDAG 9 DECEMBER 1999
 

---EXTRA--- Åtta döda vid flygkrasch utanför Sundsvall
Piper-planet störtade strax efter start från Midlanda - var på väg till Göteborg
Planet kraschade i mycket oländig terräng strax efter starten från Midlanda flygplats. Räddningstjänsten hade mycket svårt att ta sig fram till olycksplatsen. Flygplanet var av typen Piper PA31.
Ett tvåmotorigt propellerplan av typen PA31 kraschade strax efter klockan 12 utanför Sundsvall.
  Ombord fanns åtta personer.
  - Alla har påträffats döda, rapporterar Pelle Ehnberg för aftonbladet.se från olycksplatsen.

   Området kring den plats där planet i förmiddags störtade är mycket oländigt. Mörkret föll tidigt och ett snöoväder som började redan i går kväll försvårar arbetet för räddningsmanskapet.
– Det är en oerhört svårjobbad och oländig terräng att jobba i. Fordonen kommer inte ända fram till berget. Allt är fullständigt demolerat, säger Mats Carlsson, brandman på plats till aftonbladet.ses utsände Pelle Ehnberg.

Långt in på natten
  Räddningsledaren Tommy Forsberg tror att det kommer att ta långt in på natten innan man kan börja bärga delar från det kraschade planet i den oländiga terrängen.
  Räddningstjänsten söker nu nya vägar för att ta sig upp till den plats där planet kraschat.
  Planet lyfte från Midlanda flygplats i Sundsvall klockan 12.02 för att flyga till Landvetter i Göteborg.
  Efter tio minuters flygning bröts kontakten och planet försvann från radarskärmarna.
  - På planet fanns sju passagerare och en pilot, säger biträdande flygplatschefen Bert Ivansen till aftonbladet.se.

Räddningshelikopter lokaliserade planet
   En räddningshelikopter var först att lokalisera det kraschade planet vid Gammeldammsberget 4-5 kilometer väster om flygplatsen, men terrängen var för oländig för att landa och vädret dåligt.
  - Inte ens bandvagnarna kunde ta sig fram så räddningsmanskapet tvingas gå till fots, säger Dino Cosmi på räddningstjänsten i Sundsvall.
  Enligt uppgift rapporterade piloten strax efter start att han hade problem med planets flygkompass.
  Det råder dessutom stort snöoväder i Sundsvall med kraftiga vindar.
  Vår utsände Pelle Ehnberg befinner sig vid räddningsmanskapets basläger, cirka sex kilometer från den plats där det kraschade planet ligger.
  - Planet ligger långt uppe i skogen och man måste alltså över ett högt berg för att komma dit.
  - Jag har nu fått bekräftat från Hans-Olof Wahlberg i räddningsledningen att man påträffat alla åtta - döda.
  Sex av de omkomna var män och två kvinnor. De döda var inte identifierade på torsdagskvällen, men enligt uppgift till TT är fyra av dem i 25-årsåldern.

Bara vrakdelar kvar
  Enligt Pelle Ehnberg har planet totalkraschat och är bara vrakdelar.
  - Det kommer att ta mycket lång tid innan räddningsjobbet är avklarat, säger han.
  Enligt biträdande flygplatschefen på Midlanda tillhör planet ett bolag i Göteborg där också de sju omkomna passagerarna är hemmahörande.
  De sju hade varit på besök på ett företag i Sundsvall och var på väg hem när olyckan skedde.
  - Vi är underleverantörer. De hade varit här på företagsbesök i två dagar, bekräftar det lokala företagets vd i Sundsvall sorgset för aftonbladet.se.
  Statens haverikommission sänder en expertgrupp till olycksplatsen på fredag morgon.

Cina Rönn
Claes Salomonsson


30-tal plan av samma typ finns i Sverige
Piper PA-31 är en mycket vanlig flygplanstyp i sin storleksklass. Enligt återförsäljaren för Norden, NYGE-Aero i Nyköping, finns den spridd i hela världen. I Sverige finns det ett 30-tal flygplan av typen.
  Det är ett tvåmotorigt propellerplan och finns i tre utföranden: 310, 350 och P. Skillnaderna mellan de tre utförandena är små. 310:an har åtta platser (piloten inräknad), medan 350:an har ytterligare två platser. P-modellen är en 310:a med tryckkabin.
  Enligt NYGE-Aero är det kraschade planet av modellen PA-31-310 och såldes av dem 1973.
  Flygplanstypen började tillverkas i slutet av 60-talet och togs ur produktion i mitten av 80-talet.


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER